Bądź zawsze na bieżąco
Zarejestruj się na newsletter
  • Aktualności
    • Najnowsze informacje z rynku IT dla sektora przemysłowego i nie tylko... Interesujące wydarzenia, ciekawostki z branży. Relacje z konferencji, reportaże z targów
  • Temat miesiąca
    • Artykuł przekrojowy dotyczący najważniejszych wydarzeń miesiąca, potrzeb sektora przemysłowego lub przeznaczonej dla niego oferty IT
  • Analizy
    • Badania rynku
    • Prezentacja wyników badań niezależnych firm badawczo-analitycznych dotyczących rynku światowego, europejskiego oraz polskiego
    • Raporty ITapp
    • Zestawienie oferty sektora przemysłowego na podstawie danych pochodzących z ankiet wysłanych do producentów/dostawców rozwiązań IT w Polsce
  • Polemiki
    • Rozmowa
    • Wywiady z liderami rynku IT na temat strategii działania ich firm, planów na przyszłość, rozwoju oferty dla sektora przemysłowego
    • Okiem eksperta
    • Opinie na temat kondycji sektora przemysłowego i branży IT, trendów i kierunków rozwoju oferty IT
    • Felieton
    • O rynku IT pół żartem, pół serio...
  • Trendy
  • Aplikacje
    • ERP
    • Zarządzanie przedsiębiorstwem i jego poszczególnymi działami
    • BA/BI
    • Zbieranie i zarządzanie danymi oraz analizowanie i dystrybuowanie informacji
    • MES
    • Śledzenie oraz nadzorowanie produkcji i przepływu materiałów
    • PLM
    • Zarządzanie cyklem życia produktu
    • CRM
    • Zarządzanie kontaktami z klientem
  • Sprzęt IT
    • Nowinki techniczne przydatne na hali produkcyjnej i w… gabinetach zarządu
  • Wdrożenia
    • Implementacje
    • Informacje o zawartych kontraktach, zakończonych wdrożeniach
    • Case study
    • Ocena implementacji rozwiązania IT okiem bezpośredniego użytkownika, wdrażającego, dostawcy systemu
  • Potrzeby branży
    • Specjalistyczne rozwiązania
    • Prezentacja oferty IT uwzględniającej specyfikę przedsiębiorstw przemysłowych działających w różnych branżach
    • Green IT
    • Rozwiązania przyjazne dla środowiska, obniżanie zużycia energii, recykling
  • Redakcja

Mapa kompetencji technicznych

Firmy motoryzacyjne mają kłopoty z zatrudnianiem pracowników. Ale zaledwie co trzecie duże przedsiębiorstwo w branży korzysta z mapy umiejętności technicznych pracowników – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę BPSC. To generuje niepotrzebne koszty, a w przyszłości może postawić pod znakiem zapytania płynność produkcji.

Najpierw Kia i Hyundai a ostatnio Jaguar... Koncerny motoryzacyjne na lokalizację swoich fabryk wybierają Słowację lub Węgry mimo że mamy doskonałych specjalistów, nowoczesne zakłady. Przegrywamy z naszymi sąsiadami ze względu na niższe ulgi dla inwestorów i wysokie koszty pracy. Niestety, wszystko wskazuje na to, że koszty te będą coraz wyższe. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez chorzowską firmę BPSC, przedsiębiorstwa nie potrafią optymalizować kosztów zatrudnienia.

BPSC wzięło pod lupę stopień wykorzystania w firmach motoryzacyjnych mapy umiejętności – kompetencji technicznych. To narzędzie bardzo przydatne dla firm o dużej rotacji pracowników, wielozmianowych i działających w systemie Just in Time, gdzie trzeba bardzo szybko znaleźć zastępstwo w momencie niedyspozycji czy choroby pracownika.

– Matryca daje pojęcie o faktycznym poziomie opanowania przez pracownika poszczególnych czynności na linii produkcyjnej czy gnieździe roboczym. Pozwala trafnie dopasowywać pracowników produkcji do gniazd produkcyjnych, planować ich rozwój na podstawie zidentyfikowanych luk umiejętności i podpowiadać, kto może przeszkolić pracownika w danym obszarze. Wskazuje też na czynności lub stanowiska, co do których istnieje poważne ryzyko, że w czasie niespodziewanych nieobecności lub dodatkowych zleceń mogą one okazać się wąskim gardłem z uwagi na niskie zabezpieczenie w kwalifikacje – tłumaczy Anna Węgrzyn, wieloletni praktyk HR, kierownik projektu mHR w BPSC.

Duża rotacja

Badania wykazują, że firmy motoryzacyjne korzystają z mapy umiejętności technicznych relatywnie rzadko, co ma ogromny wpływ na jakość procesu produkcji, w którym trzeba spełniać rygorystyczne normy i wymagania odbiorców, a także na możliwość optymalizacji zatrudnienia. Na ponad 100 przebadanych dużych firm produkcyjnych zaledwie co trzecia korzysta z tego rozwiązania.

– To zastanawiające o tyle, że w branży motoryzacyjnej firmy mają problem ze znalezieniem pracowników, a koszty pracy szybko rosną. Wynagrodzenia w branży motoryzacyjnej są najwyższe spośród wszystkich gałęzi przemysłu, więc pracodawcom powinno zależeć na ich optymalizacji – tłumaczy Anna Węgrzyn.

Rzeczywiście, według raportu Sedlak & Sedlak mediana wynagrodzeń pracownika produkcji zatrudnionego w motoryzacji wyniosła w ubiegłym roku do 4500 zł brutto. To o 1000 zł więcej niż płaci się w branży hutniczej i o blisko 1500 zł więcej niż w branży meblarskiej. Pensje w branży rosną i będą rosły, bo popyt na wykwalifikowanych pracowników jest coraz większy, a tych brakuje.

– Obecnie w regionie mamy około 500 otwartych wakatów, od najprostszych produkcyjnych, po wyspecjalizowane i menedżerskie. Kandydatów brakuje na każdym szczeblu – tłumaczy Agnieszka Kolanowska, Regional Manager w Randstad. Zwraca ona też uwagę, że nawet zrekrutowanie kandydata nie rozwiązuje problemu. Jak wynika z „Monitora Rynku Pracy”, badania prowadzonego przez firmę doradztwa personalnego Randstad, rotacja pracowników w Polsce jest nie tylko najwyższa w Unii Europejskiej, ale i najwyższa w pięcioletniej historii badania w naszym kraju.

Na rynek pracy wchodzi też pokolenie Z, czyli ludzie młodzi, komunikujący się swobodnie w sieci, ale gorzej bezpośrednio. Mają oni zupełnie inne podejście do pracy niż ich rodzice.

– Pokolenie to żyje daną chwilą, najczęściej nie musi pracować. Jest ono prawdziwym wyzwaniem dla firm produkcyjnych, gdzie brak 1–2 osób powoduje zatrzymanie całej linii produkcyjnej. Coraz częściej zdarza się, że kandydat po 1–2 dniach pracy rezygnuje ze stanowiska. Powody są różne, od najbardziej błahych, jak „rozmyśliłem się”, po poważne, związane z chorobą czy koniecznością zmiany planów prywatnych – tłumaczy Agnieszka Kolanowska. Jej zdaniem rynek pracy jest w tej chwili bardzo wymagający, ale też przez to niezmiernie ciekawy.

– Zachodzi w nim mnóstwo zjawisk, trzeba umieć reagować i przewidywać daną sytuację, by móc zaplanować w odpowiedni sposób nabór i zatrudnienie na poszczególne stanowiska – dodaje Agnieszka Kolanowska.

Nie stracić zleceń

Podobnego zdania jest Anna Węgrzyn z BPSC. Według niej obecna sytuacja wymaga od pracodawców zupełnie innego podejścia do kwestii zarządzania pracownikami. Ze względu na deficyt specjalistów muszą oni posiadać bieżącą wiedzę na temat kwalifikacji i kompetencji pracowników. Muszą też ich lepiej motywować i to nie tylko finansowo, pamiętając jednocześnie, że inaczej trzeba motywować „Zetkę”, a inaczej „Ygreka”. Nie będą jednak w stanie tego zrobić, nie korzystając z tak podstawowych narzędzi jak mapa kompetencji.

– W obszarze zarządzania pracownikami tkwi wciąż spory, niewykorzystany potencjał. Mimo gruntownej informatyzacji zrealizowanej przez firmy produkcyjne w ostatnich latach HR został zinformatyzowany w najmniejszym stopniu. To sprawia, że wiedza o zespole, jego umiejętnościach i kompetencjach często gromadzona jest – jeśli w ogóle – albo na papierze, albo w arkuszu kalkulacyjnym. To oczywiście wpływa negatywnie na czas podejmowania decyzji operacyjnych na wydziałach produkcyjnych, jak i decyzji taktycznych dotyczących np. planów rozwoju pracowników, sposobu ich pozyskania, a w konsekwencji na koszty pracy – tłumaczy Anna Węgrzyn.

To może grozić utratą zlecenia od firm motoryzacyjnych na rzecz dostawców zlokalizowanych w sąsiednich krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ocenia się, że fabryki samochodów w Europie, z uwzględnieniem Rosji, są w stanie wyprodukować ponad 26 mln samochodów rocznie. Przyjmując – bardzo optymistycznie – że popyt z 19 mln aut w roku ubiegłym wzrośnie do ponad 20, nadwyżka produkcji wciąż wyniesie kilka mln sztuk. Koncerny motoryzacyjne mają więc w czym wybierać.

Temat miesiąca

Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych

Z Piotrem Rojkiem, prezesem zarządu DSR, o strategii rozwoju firmy i przyszłości rozwiązań dla sektora produkcji rozmawia Elżbieta Jaworska

Raport

Handel detaliczny 2.0: dziś i jutro
Handel jest liderem w wykorzystywaniu nowych technologii, które mogą pomóc w ustalaniu optymalnej ceny produktu oraz promocji we wszystkich możliwych kanałach sprzedaży

KalendariumKonferencje, targi, seminaria

7 czerwca 2017 r.

Automatyzacja i systemy sterowania

Bezpłatna konferencja poświęcona zagadnieniom automatyzacji, która w dobie ciągle rosnącej złożoności procesów technologicznych stała się elementarną częścią optymalizacji produkcji. To bardzo złożona i niezwykle szybko rozwijająca się dziedzina.

8 czerwca 2017 r.

Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w produkcji

Wydarzenie skierowane do osób, które chcą pogłębić wiedzę z zakresu dobrych praktyk inżynierskich i produkcyjnych w działach produkcji oraz Utrzymania Ruchu. Poprowadzą je praktycy, którzy w wielu firmach wdrożyli rentowne oraz skuteczne rozwiązania UR.

12–13 czerwca 2017 r.

III Forum IBS Poland

Interesujące prelekcje, merytoryczne dyskusje, studia przypadków, uznani eksperci i praktycy z bogatym doświadczeniem prezentujący nowe koncepcje w przemyśle. Innowacyjne i nowe rozwiązania IT to klucz do osiągnięcia wzrostów w przemyśle.

22 czerwca 2017 r.

Produkcja Made in Poland na drodze do Przemysłu 4.0

Cykl bezpłatnych webinariów poświęconych najlepszym praktykom polskich firm produkcyjnych, które mają za sobą pierwsze kroki na drodze do realizacji idei Przemysłu 4.0, dla których rewolucja w cyfryzacji i automatyzacji procesów logistyczno-produkcyjnych staje się rzeczywistością.