Bądź zawsze na bieżąco
Zarejestruj się na newsletter
  • Aktualności
    • Najnowsze informacje z rynku IT dla sektora przemysłowego i nie tylko... Interesujące wydarzenia, ciekawostki z branży. Relacje z konferencji, reportaże z targów
  • Temat miesiąca
    • Artykuł przekrojowy dotyczący najważniejszych wydarzeń miesiąca, potrzeb sektora przemysłowego lub przeznaczonej dla niego oferty IT
  • Analizy
    • Badania rynku
    • Prezentacja wyników badań niezależnych firm badawczo-analitycznych dotyczących rynku światowego, europejskiego oraz polskiego
    • Raporty ITapp
    • Zestawienie oferty sektora przemysłowego na podstawie danych pochodzących z ankiet wysłanych do producentów/dostawców rozwiązań IT w Polsce
  • Polemiki
    • Rozmowa
    • Wywiady z liderami rynku IT na temat strategii działania ich firm, planów na przyszłość, rozwoju oferty dla sektora przemysłowego
    • Okiem eksperta
    • Opinie na temat kondycji sektora przemysłowego i branży IT, trendów i kierunków rozwoju oferty IT
    • Felieton
    • O rynku IT pół żartem, pół serio...
  • Trendy
  • Aplikacje
    • ERP
    • Zarządzanie przedsiębiorstwem i jego poszczególnymi działami
    • BA/BI
    • Zbieranie i zarządzanie danymi oraz analizowanie i dystrybuowanie informacji
    • MES
    • Śledzenie oraz nadzorowanie produkcji i przepływu materiałów
    • PLM
    • Zarządzanie cyklem życia produktu
    • CRM
    • Zarządzanie kontaktami z klientem
  • Sprzęt IT
    • Nowinki techniczne przydatne na hali produkcyjnej i w… gabinetach zarządu
  • Wdrożenia
    • Implementacje
    • Informacje o zawartych kontraktach, zakończonych wdrożeniach
    • Case study
    • Ocena implementacji rozwiązania IT okiem bezpośredniego użytkownika, wdrażającego, dostawcy systemu
  • Potrzeby branży
    • Specjalistyczne rozwiązania
    • Prezentacja oferty IT uwzględniającej specyfikę przedsiębiorstw przemysłowych działających w różnych branżach
    • Green IT
    • Rozwiązania przyjazne dla środowiska, obniżanie zużycia energii, recykling
  • Redakcja

Rozbudowa floty pojazdów

Zakup nowych pojazdów powinien w dłuższej perspektywie zapewnić optymalizację kosztów oraz lepszą obsługę klienta. Często jednak rozbudowa floty wiąże się z nieoczekiwanymi problemami, które stają się powodem frustracji i rozczarowania przedsiębiorcy. Jak ich uniknąć?

Rozbudowa floty jest ważnym momentem w historii firmy świadczącym m.in. o jej rozwoju. Przedsiębiorstwo informując o zakupie nowych pojazdów, wysyła równocześnie sygnał do swoich partnerów biznesowych, że chce zapewnić jeszcze bardziej dynamiczną obsługę klientów i efektywniej odpowiadać na ich potrzeby.

Zarówno przewoźnicy, jak i ich klienci, upatrują w nowych samochodach oraz oferowanych przez nie funkcjach możliwości ograniczenia kosztów. Niestety – praktyka pokazuje, że sam zakup pojazdu to za mało, żeby odnieść oczekiwane korzyści.

Faza testów

Firmy transportowe popełniają pierwsze błędy już na etapie testów. Wyobraźmy sobie przewoźnika, który zastanawia się nad ofertą dwóch producentów i w ramach testów demo okazuje się, że jeden pojazd pali lepiej niż drugi. Nie powinno się jednak wyciągać zbyt pochopnych wniosków.

– Ocena pojazdów dokonywana podczas okresu testowego powinna uwzględniać jego przebieg. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy podczas obu prób kierowcy asystował wykwalifikowany instruktor. Często zdarza się, że jeden dealer oferuje kierowcy firmowemu wykonanie jazdy instruktażowej z eco-driverem, a inny dealer ogranicza się do słownego poinformowania kierowcy o tym jak ma jeździć – różnica między tymi dwoma podejściami jest niebagatelna – zauważa Paweł Wloczek, Country Manager w firmie WebEye Polska. – Obecność lub brak eco-drivera w jazdach instruktażowych w dużym stopniu wpływa na wynik testu oraz zadowolenie z późniejszego użytkowania pojazdu. Zapewnienie takich samych warunków przeprowadzenia testu może być jednak trudne, ponieważ każdy producent lub dealer ma prawo narzucić swój sposób testowania pojazdu.

Z pomocą przychodzą jednak rozwiązania IT. Niektórzy producenci zapewniają testy na pojazdach, w których zainstalowane są urządzenie zbierające dane z jazd próbnych – dzięki temu firma otrzymuje obiektywne informacje o ich przebiegu. W czasie testu kierowca uzyskuje informacje o poprawnych i nieodpowiednich zachowaniach w trakcie jazdy. Jeżeli zastosuje się do przekazanych rad, może poznać rzeczywiste parametry wynikające z optymalnego sposobu jazdy danym pojazdem oraz podjąć decyzję zakupową w oparciu o rzetelne dane. Rozwiązania tego typu cieszą się dużym zainteresowaniem firm transportowych. Znaczna część zapytań trafiających do firmy WebEye dotyczy oferowanej przez firmę usługi Driving Style umożliwiającej analizę stylu jazdy kierowcy.

Bez szkolenia, bez sensu

Gdy uda się wybrać odpowiedni model, istotne jest przeszkolenie kierowców z jazdy nowymi pojazdami. Szkolenie tego typu można przeprowadzić u dealera. Chociaż nie jest to wymóg konieczny, bez tego rodzaju treningu trudno zapewnić efektywną jazdę. Kierowcy, przesiadając się ze starszych modeli ciężarówek na nowsze, bardzo często nie zmieniają sposobu prowadzenia. Takie podejście uniemożliwia pełne wykorzystanie funkcji pojazdu oraz zapewnienie efektywnej i optymalnej kosztowo jazdy. Z obserwacji wynika niestety, że firmy rzadko decydują się na wykupienie szkoleń dla swoich kierowców. Nie bez znaczenia są tu koszty – przeszkolenie jednego kierowcy to wydatek rzędu 800–1000 zł.

– W rozmowach z klientami podkreślamy, że brak inwestycji w szkolenia to tylko pozorna oszczędność. Firma, która kupuje nowe samochody i nie przeprowadza równocześnie treningu z dealerem już po dwóch miesiącach zaczyna zauważać, że spodziewane oszczędności, np. w obszarze spalanego paliwa, nie występują – mówi Paweł Wloczek.

Utrzymać efekt

Podczas użytkowania nowych pojazdów firmy transportowe mogą liczyć na duże wsparcie rozwiązań IT. Systemy telematyczne ułatwiają zarządzanie flotą, ponieważ gromadzą oraz umożliwiają dostęp do dokładnych danych dotyczących poszczególnych kierowców i pojazdów oraz floty jako całości. Ma to wpływ na możliwość optymalizacji kosztów transportu.

Dużą część wydatków firm transportowych stanowi paliwo. Przedsiębiorstwo jest w stanie ograniczyć koszty paliwowe, jeżeli zdecyduje się na wykorzystanie specjalnych systemów do zarządzania zużyciem paliwa. Istotne jest również zdanie sobie sprawy, że źródłem niepotrzebnie ponoszonych kosztów jest często zły styl jazdy kierowcy. W ograniczaniu kosztów związanych z błędami kierowców ważną rolę odgrywają rozwiązania oferujące analizę stylu jazdy, które badają takie parametry, jak położenie pedału gazu, wykorzystanie tempomatu i zwalniacza, obroty silnika, liczba i czas trwania intensywnych hamowań, rozkład momentu obrotowego, toczenie pod wpływem masy własnej pojazdu czy bieg jałowy.

– Systemy telematyczne oprócz szeregu rozwiązań umożliwiających optymalizację kosztów, oferują także funkcje wspierające firmy w mądrym zarządzaniu zasobami, co prowadzi do zapewnienia lepszego poziomu obsługi klienta oraz wzrostu konkurencyjności. Przewoźnik posiadający wgląd do danych i informacji w czasie rzeczywistym jest w stanie zaproponować najbardziej optymalny sposób dostawy towaru – ma to duży wpływ na ocenę realizacji usługi. Firma mogąca pochwalić się młodą flotą oraz wykorzystywaniem nowych technologii w jej zarządzaniu zyskuje wiele w oczach partnerów biznesowych – podkreśla Paweł Wloczek.

Temat miesiąca

Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych

Z Piotrem Rojkiem, prezesem zarządu DSR, o strategii rozwoju firmy i przyszłości rozwiązań dla sektora produkcji rozmawia Elżbieta Jaworska

Raport

Handel detaliczny 2.0: dziś i jutro
Handel jest liderem w wykorzystywaniu nowych technologii, które mogą pomóc w ustalaniu optymalnej ceny produktu oraz promocji we wszystkich możliwych kanałach sprzedaży

KalendariumKonferencje, targi, seminaria

7 czerwca 2017 r.

Automatyzacja i systemy sterowania

Bezpłatna konferencja poświęcona zagadnieniom automatyzacji, która w dobie ciągle rosnącej złożoności procesów technologicznych stała się elementarną częścią optymalizacji produkcji. To bardzo złożona i niezwykle szybko rozwijająca się dziedzina.

8 czerwca 2017 r.

Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w produkcji

Wydarzenie skierowane do osób, które chcą pogłębić wiedzę z zakresu dobrych praktyk inżynierskich i produkcyjnych w działach produkcji oraz Utrzymania Ruchu. Poprowadzą je praktycy, którzy w wielu firmach wdrożyli rentowne oraz skuteczne rozwiązania UR.

12–13 czerwca 2017 r.

III Forum IBS Poland

Interesujące prelekcje, merytoryczne dyskusje, studia przypadków, uznani eksperci i praktycy z bogatym doświadczeniem prezentujący nowe koncepcje w przemyśle. Innowacyjne i nowe rozwiązania IT to klucz do osiągnięcia wzrostów w przemyśle.

22 czerwca 2017 r.

Produkcja Made in Poland na drodze do Przemysłu 4.0

Cykl bezpłatnych webinariów poświęconych najlepszym praktykom polskich firm produkcyjnych, które mają za sobą pierwsze kroki na drodze do realizacji idei Przemysłu 4.0, dla których rewolucja w cyfryzacji i automatyzacji procesów logistyczno-produkcyjnych staje się rzeczywistością.