Bądź zawsze na bieżąco
Zarejestruj się na newsletter
  • Aktualności
    • Najnowsze informacje z rynku IT dla sektora przemysłowego i nie tylko... Interesujące wydarzenia, ciekawostki z branży. Relacje z konferencji, reportaże z targów
  • Temat miesiąca
    • Artykuł przekrojowy dotyczący najważniejszych wydarzeń miesiąca, potrzeb sektora przemysłowego lub przeznaczonej dla niego oferty IT
  • Analizy
    • Badania rynku
    • Prezentacja wyników badań niezależnych firm badawczo-analitycznych dotyczących rynku światowego, europejskiego oraz polskiego
    • Raporty ITapp
    • Zestawienie oferty sektora przemysłowego na podstawie danych pochodzących z ankiet wysłanych do producentów/dostawców rozwiązań IT w Polsce
  • Polemiki
    • Rozmowa
    • Wywiady z liderami rynku IT na temat strategii działania ich firm, planów na przyszłość, rozwoju oferty dla sektora przemysłowego
    • Okiem eksperta
    • Opinie na temat kondycji sektora przemysłowego i branży IT, trendów i kierunków rozwoju oferty IT
    • Felieton
    • O rynku IT pół żartem, pół serio...
  • Trendy
  • Aplikacje
    • ERP
    • Zarządzanie przedsiębiorstwem i jego poszczególnymi działami
    • BA/BI
    • Zbieranie i zarządzanie danymi oraz analizowanie i dystrybuowanie informacji
    • MES
    • Śledzenie oraz nadzorowanie produkcji i przepływu materiałów
    • PLM
    • Zarządzanie cyklem życia produktu
    • CRM
    • Zarządzanie kontaktami z klientem
  • Sprzęt IT
    • Nowinki techniczne przydatne na hali produkcyjnej i w… gabinetach zarządu
  • Wdrożenia
    • Implementacje
    • Informacje o zawartych kontraktach, zakończonych wdrożeniach
    • Case study
    • Ocena implementacji rozwiązania IT okiem bezpośredniego użytkownika, wdrażającego, dostawcy systemu
  • Potrzeby branży
    • Specjalistyczne rozwiązania
    • Prezentacja oferty IT uwzględniającej specyfikę przedsiębiorstw przemysłowych działających w różnych branżach
    • Green IT
    • Rozwiązania przyjazne dla środowiska, obniżanie zużycia energii, recykling
  • Redakcja

Trendy w aplikacjach mobilnych

Rynek aplikacji mobilnych nabiera rozmachu. Według Gigaom Research już za rok jego wartość w skali światowej wyniesie prawie 93 mld USD, a ponad 25 mld USD w skali Europy (27% rynku światowego). To pokazuje dynamikę rozwoju branży. Jakie trendy są na topie w tym sektorze?

Skąd zapotrzebowanie na tego typu narzędzia? Bezpośrednią przyczyną jest potrzeba mobilności, a co za tym idzie – wzrost użycia smartfonów i tabletów. Przeciętny człowiek łącznie przez ponad 6 h korzysta z tych przenośnych urządzeń. To narzędzia szybkiego dostępu do informacji, komunikacji, bankowości elektronicznej, rozrywki. Smartfon staje się coraz bardziej niezastąpionym osobistym asystentem.

Mobilne aplikacje są coraz szybsze, bardziej interaktywne i umożliwiają korzystanie z dodatkowych funkcji, np. geolokalizacja czy kamera. Są obecne w niemal każdej dziedzinie ludzkiego życia i wiele wskazuje na to, że w niedalekiej przyszłości wyprą tradycyjny desktop z użycia.

Multimedialny instant message

Social media oraz mobilne komunikatory stały się głównym medium komunikacyjnym i odnoszą triumf nad tradycyjnymi SMS-ami. Dzieje się tak nie tylko ze względu na natychmiastowy kontakt, który de facto wymusza ciągłość rozmowy. Nowoczesne komunikatory mają spójny, nierzadko atrakcyjny interfejs oraz wiele dodatkowych możliwości. Za ich pośrednictwem przesyłane są już prawie wszystkie dostępne formy cyfrowych informacji, jak wideo czy dźwięk, oraz większość formatów dokumentów. Na korzyść przemawia także brak anonimowości rozmówców.

Według danych z raportu App Annie 2016 Retrospective – Mobile’s Continued Momentum w roku 2016 najwięcej czasu użytkownicy spędzali, korzystając z Facebooka, Messangera i WhatsUp-a.

– Mimo obecności sprawdzonych już i powszechnie przyjętych aplikacji social media, zawsze istnieje pole do wejścia na rynek nowych narzędzi – mówi Adam Bancarewicz, kierownik zespołu aplikacji mobilnych w Grupie Transition Technologies. – Należy jednak pamiętać, że popularność nowej aplikacji może być przejściowa. Na jej osłabienie wpłynie dodanie podobnej funkcjonalności w konkurencyjnym produkcie. Za przykład może posłużyć wprowadzenie Instagram Stories w odpowiedzi na Snapchat, które po 25 tygodniach ma już 150 mln użytkowników. Tym niemniej innowacyjność jest tutaj kluczem do sukcesu.

IoT, VR i AR także w aplikacjach

Coraz więcej urządzeń codziennego użytku ma możliwość komunikacji za pomocą Wi-Fi czy Bluetooth. Łącząc się ze sobą oraz wyspecjalizowanymi czujnikami i sensorami, stają się one częścią ekosystemu Internetu Rzeczy, który rewolucjonizuje świat technologii. Stwarza to możliwość korzystania z mobilnych aplikacji w celu sprawowania kontroli nad samochodem, domem czy sprzętami AGD i RTV. Choć do niedawna mogło to stanowić tylko część filmowego scenariusza, dziś sterowanie pralką, oświetleniem, czy systemem alarmowym jest możliwe z każdego miejsca i o każdej porze, a niezbędny do tego jest jedynie smartfon.

Kolejnym rentownym zastosowaniem aplikacji mobilnych są gry. Przykładem mocnego wejścia na rynek jest aplikacja Pokemon GO, która w 2016 r. przyniosła dochód w wysokości 950 mln USD, stając się trzecią najbardziej dochodową grą na rynku. Ciekawe, że już dziś platformy mobilne zaczynają wygrywać z grami komputerowymi czy konsolami pod względem przychodu. O sile tego rynku mogą świadczyć pojawiające się w telewizji reklamy gier mobilnych.

– Sukces tej gry leży w wykorzystaniu technologii Rozszerzonej Rzeczywistości oraz danych geolokalizacji. Umożliwiło to połączenie elementów świata rzeczywistego z cyfrowymi wizualizacjami. Efekt tej kombinacji gracz może oglądać na ekranie tabletu czy smartfona, musi też fizycznie poruszać się po okolicy, żeby przechodzić przez kolejne etapy gry. Taki zabieg sprawił, że mamy do czynienia z wysokim stopniem zaangażowania odbiorcy i jest to wskazówką działania dla kolejnych twórców – dodaje Adam Bancarewicz.

Następnym krokiem do zwiększenia zaangażowania gracza są aplikacje wykorzystujące Virtual Reality. Choć zakup specjalnych okularów VR to spory wydatek, dzięki kartonowemu cardbordowi i aplikacji w smartfonie każdy bez większych kosztów może zapoznać się z możliwościami tej technologii.

W zakresie dalszego rozwoju aplikacji mobilnych i potencjału UX (User Experience) należy spodziewać się bardziej intuicyjnych interfejsów, prostej obsługi oraz estetycznego wyglądu. Niewykluczone, że za kilka lat desktop odejdzie do lamusa, a jego miejsce zajmą urządzenia mobilne i technologie przenośne (wearables).

Temat miesiąca

Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych

Z Piotrem Rojkiem, prezesem zarządu DSR, o strategii rozwoju firmy i przyszłości rozwiązań dla sektora produkcji rozmawia Elżbieta Jaworska

Raport

Handel detaliczny 2.0: dziś i jutro
Handel jest liderem w wykorzystywaniu nowych technologii, które mogą pomóc w ustalaniu optymalnej ceny produktu oraz promocji we wszystkich możliwych kanałach sprzedaży

KalendariumKonferencje, targi, seminaria

7 czerwca 2017 r.

Automatyzacja i systemy sterowania

Bezpłatna konferencja poświęcona zagadnieniom automatyzacji, która w dobie ciągle rosnącej złożoności procesów technologicznych stała się elementarną częścią optymalizacji produkcji. To bardzo złożona i niezwykle szybko rozwijająca się dziedzina.

8 czerwca 2017 r.

Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w produkcji

Wydarzenie skierowane do osób, które chcą pogłębić wiedzę z zakresu dobrych praktyk inżynierskich i produkcyjnych w działach produkcji oraz Utrzymania Ruchu. Poprowadzą je praktycy, którzy w wielu firmach wdrożyli rentowne oraz skuteczne rozwiązania UR.

12–13 czerwca 2017 r.

III Forum IBS Poland

Interesujące prelekcje, merytoryczne dyskusje, studia przypadków, uznani eksperci i praktycy z bogatym doświadczeniem prezentujący nowe koncepcje w przemyśle. Innowacyjne i nowe rozwiązania IT to klucz do osiągnięcia wzrostów w przemyśle.

22 czerwca 2017 r.

Produkcja Made in Poland na drodze do Przemysłu 4.0

Cykl bezpłatnych webinariów poświęconych najlepszym praktykom polskich firm produkcyjnych, które mają za sobą pierwsze kroki na drodze do realizacji idei Przemysłu 4.0, dla których rewolucja w cyfryzacji i automatyzacji procesów logistyczno-produkcyjnych staje się rzeczywistością.