Bądź zawsze na bieżąco
Zarejestruj się na newsletter
  • Aktualności
    • Najnowsze informacje z rynku IT dla sektora przemysłowego i nie tylko... Interesujące wydarzenia, ciekawostki z branży. Relacje z konferencji, reportaże z targów
  • Temat miesiąca
    • Artykuł przekrojowy dotyczący najważniejszych wydarzeń miesiąca, potrzeb sektora przemysłowego lub przeznaczonej dla niego oferty IT
  • Analizy
    • Badania rynku
    • Prezentacja wyników badań niezależnych firm badawczo-analitycznych dotyczących rynku światowego, europejskiego oraz polskiego
    • Raporty ITapp
    • Zestawienie oferty sektora przemysłowego na podstawie danych pochodzących z ankiet wysłanych do producentów/dostawców rozwiązań IT w Polsce
  • Polemiki
    • Rozmowa
    • Wywiady z liderami rynku IT na temat strategii działania ich firm, planów na przyszłość, rozwoju oferty dla sektora przemysłowego
    • Okiem eksperta
    • Opinie na temat kondycji sektora przemysłowego i branży IT, trendów i kierunków rozwoju oferty IT
    • Felieton
    • O rynku IT pół żartem, pół serio...
  • Trendy
  • Aplikacje
    • ERP
    • Zarządzanie przedsiębiorstwem i jego poszczególnymi działami
    • BA/BI
    • Zbieranie i zarządzanie danymi oraz analizowanie i dystrybuowanie informacji
    • MES
    • Śledzenie oraz nadzorowanie produkcji i przepływu materiałów
    • PLM
    • Zarządzanie cyklem życia produktu
    • CRM
    • Zarządzanie kontaktami z klientem
  • Sprzęt IT
    • Nowinki techniczne przydatne na hali produkcyjnej i w… gabinetach zarządu
  • Wdrożenia
    • Implementacje
    • Informacje o zawartych kontraktach, zakończonych wdrożeniach
    • Case study
    • Ocena implementacji rozwiązania IT okiem bezpośredniego użytkownika, wdrażającego, dostawcy systemu
  • Potrzeby branży
    • Specjalistyczne rozwiązania
    • Prezentacja oferty IT uwzględniającej specyfikę przedsiębiorstw przemysłowych działających w różnych branżach
    • Green IT
    • Rozwiązania przyjazne dla środowiska, obniżanie zużycia energii, recykling
  • Redakcja

Veeam Availability Report 2017

Raport Veeam: deficyt dostępności hamuje cyfrową transformację i kosztuje przedsiębiorstwa średnio 21,8 mln USD rocznie.

Nowe badanie firmy Veeam Software pokazuje, że 96% przedsiębiorstw ma w planach inicjatywy cyfrowej transformacji, a ponad połowa już je realizuje. Pragnąc uzyskać przewagę konkurencyjną, przedsiębiorstwa zgłaszają duże zapotrzebowanie na innowacyjne technologie. To przekłada się na zwiększone obciążenie firmowych infrastruktur, które muszą zagwarantować dostęp do danych, aplikacji i usług z dowolnego miejsca i o każdej porze.

Raport Veeam ujawnia jednak, że aż 82% przedsiębiorstw zmaga się z tzw. deficytem dostępności (różnica między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez dział IT), który kosztuje je średnio 21,8 mln USD rocznie. Blisko dwie trzecie respondentów (66%) twierdzi jednocześnie, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji.

Sondaż online na potrzeby szóstej edycji Veeam Availability Report został przeprowadzony na zlecenie Veeam przez Enterprise StrategyGroup (ESG) pod koniec 2016 r. wśród 1060 osób podejmujących decyzje IT w firmach prywatnych i publicznych (zatrudniających przynajmniej 1000 pracowników) z 24 krajów świata.

Zgodnie z wynikami raportu 69% globalnych przedsiębiorstw uważa, że dostępność informatyczna (tj. stały dostęp do usług) jest niezbędnym warunkiem cyfrowej transformacji. Równocześnie większość ankietowanych (66%) przyznaje, że proces ten jest hamowany przez nieplanowane przestoje w dostępie do usług. Są one skutkiem cyberataków, awarii infrastruktury, niesprawności sieci lub katastrof naturalnych, a średni czas nieplanowanej przerwy w pracy każdego serwera wynosi 85 minut rocznie.

Choć wiele firm dopiero planuje lub rozpoczyna proces cyfrowej transformacji, ponad dwie trzecie badanych zgadza się, że inicjatywy te są bardzo ważne lub wręcz kluczowe zarówno dla zarządów firm, jak i poszczególnych działów biznesowych.

Biznesowe koszty przestojów: więcej niż utracone przychody

Opracowanie Veeam Availability Report 2017 ukazuje rzeczywisty wpływ przestojów na działalność przedsiębiorstw. Choć analitycy rynkowi w różny sposób szacują koszty przerw w pracy, z aktualnego badania Veeam wynika, że średni koszt przestojów IT w każdej firmy objętej badaniem wynosi 21,8 mln USD w skali roku. Oznacza to duży wzrost (o 36%), biorąc pod uwagę, że w ubiegłorocznym raporcie koszt ignorowania kwestii dostępności oszacowano na 16 mln USD.

Przestoje i utrata danych narażają też przedsiębiorstwa na publiczną krytykę, której kosztów nie sposób wyrazić w kategoriach czysto pieniężnych. Z tegorocznego raportu Veeam wynika, że niemal połowa badanych przedsiębiorstw traci zaufanie klientów, zaś 40% firm doznaje uszczerbku na wizerunku marki, co negatywnie wpływa zarówno na reputację, jak i zdolność do utrzymania klientów. Biorąc pod uwagę konsekwencje wewnątrz firmy, jedna trzecia respondentów zauważa utratę zaufania pracowników, a 28% badanych musiało zaangażować osoby pracujące na co dzień przy innych projektach do „posprzątania bałaganu”.

Przyszłość należy do środowisk wielochmurowych

Zgodnie z przewidywaniami analityków chmura i różne sposoby jej użytkowania zmieniają podejście firm do ochrony danych. Raport Veeam pokazuje, że coraz więcej przedsiębiorstw traktuje chmurę jako punkt wyjścia do swoich inicjatyw cyfrowych, a inwestycje w oprogramowanie jako usługę (SaaS) mają wzrosnąć o 50% w ciągu następnych 12 miesięcy.

Niemal połowa ankietowanych menedżerów i dyrektorów (43%) uważa, że dostawcy usług chmurowych mogą zapewnić lepszy poziom ochrony krytycznych danych niż wewnętrzne zasoby IT. Eksperci prognozują, że inwestycje w rozwiązania typu backup jako usługa (BaaS) oraz odzyskiwanie awaryjne w oparciu o chmurę (DRaaS) wzrosną w podobnym stopniu, ponieważ firmy będą łączyć je z pamięcią masową w chmurze.

Wyzwania spowodowane przez deficyt ochrony

Ponadto 77% przedsiębiorstw dostrzega zjawisko określone przez Veeam jako „deficyt ochrony”. Oznacza on przekroczenie tolerancji firmy na utratę danych, co wynika z niezdolności działu IT do chronienia ich w trybie ciągłym.

Oczekiwania badanych podmiotów w zakresie nieprzerwanego działania systemów nie są spełniane ze względu na niewystarczające mechanizmy i strategie ochrony. Choć w przypadku priorytetowych aplikacji deklarowana tolerancja na utratę danych wynosi maksymalnie 72 min rocznie, z analizy Veeam wynika, że badane przedsiębiorstwa doświadczają faktycznie 172 min utraty danych, co oznacza rozbieżność sięgającą niemal godziny. Stwarza to duże zagrożenie dla wszystkich firm i utrudnia osiągnięcie sukcesu biznesowego.

– Dziś w cenie jest natychmiastowość, a klienci nie tolerują przestojów czy to w aplikacjach biznesowych, czy w życiu osobistym. Firmy dokładają wszelkich starań, by dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia, a czy są tego świadome, czy nie, kluczem do tego jest stała dostępność. Dostęp do danych i aplikacji przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu i 365 dni w roku to konieczność. Nasz raport pokazuje jednak, że dla wielu organizacji nieprzerwana dostępność wciąż jest marzeniem ściętej głowy. To sugeruje, że trzeba przemyśleć plany transformacji i rozpocząć nową dyskusję o stanie istniejącej infrastruktury. Wielu przedsiębiorstwom grozi poważny kryzys ze względu na konkurentów, którzy już potrafią połączyć gwarantowanie stałej dostępności usług z oferowaniem użytkownikom pozytywnych doświadczeń – uważa Peter McKay, prezes i dyrektor ds. operacyjnych w firmie Veeam Software.

– Wyniki sondażu pokazują, że większość firm, nawet dużych, międzynarodowych korporacji, wciąż zmaga się z trudnościami w zabezpieczeniu podstawowych funkcji tworzenia kopii zapasowych danych oraz ich skutecznego odzyskiwania. Komplikacje tego typu wpływają na produktywność i rentowność organizacji, a ponadto hamują ich strategiczne inicjatywy, w tym proces cyfrowej transformacji. Występujące powszechnie deficyty ochrony i dostępności, a także niezdolność działów IT do zaspokojenia potrzeb poszczególnych departamentów organizacji, powinny mocno niepokoić osoby podejmujące decyzje IT i każdego, kto odpowiada przed zarządem firmy – wyjaśnia Jason Buffington, główny analityk ds. ochrony danych w Enterprise StrategyGroup.

Temat miesiąca

Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych

Z Piotrem Rojkiem, prezesem zarządu DSR, o strategii rozwoju firmy i przyszłości rozwiązań dla sektora produkcji rozmawia Elżbieta Jaworska

Raport

Handel detaliczny 2.0: dziś i jutro
Handel jest liderem w wykorzystywaniu nowych technologii, które mogą pomóc w ustalaniu optymalnej ceny produktu oraz promocji we wszystkich możliwych kanałach sprzedaży

KalendariumKonferencje, targi, seminaria

7 czerwca 2017 r.

Automatyzacja i systemy sterowania

Bezpłatna konferencja poświęcona zagadnieniom automatyzacji, która w dobie ciągle rosnącej złożoności procesów technologicznych stała się elementarną częścią optymalizacji produkcji. To bardzo złożona i niezwykle szybko rozwijająca się dziedzina.

8 czerwca 2017 r.

Niezawodność i Utrzymanie Ruchu w produkcji

Wydarzenie skierowane do osób, które chcą pogłębić wiedzę z zakresu dobrych praktyk inżynierskich i produkcyjnych w działach produkcji oraz Utrzymania Ruchu. Poprowadzą je praktycy, którzy w wielu firmach wdrożyli rentowne oraz skuteczne rozwiązania UR.

12–13 czerwca 2017 r.

III Forum IBS Poland

Interesujące prelekcje, merytoryczne dyskusje, studia przypadków, uznani eksperci i praktycy z bogatym doświadczeniem prezentujący nowe koncepcje w przemyśle. Innowacyjne i nowe rozwiązania IT to klucz do osiągnięcia wzrostów w przemyśle.

22 czerwca 2017 r.

Produkcja Made in Poland na drodze do Przemysłu 4.0

Cykl bezpłatnych webinariów poświęconych najlepszym praktykom polskich firm produkcyjnych, które mają za sobą pierwsze kroki na drodze do realizacji idei Przemysłu 4.0, dla których rewolucja w cyfryzacji i automatyzacji procesów logistyczno-produkcyjnych staje się rzeczywistością.